Hoe krijg je meer opdrachten uit je netwerk?


Vind je het lastig om aan acquisitie te doen? Houd jij niet van koude acquisitie? Vind jij het veel leuker om anderen te helpen? Vind je het moeilijk om op een netwerk je product te verkopen?
Dan heb ik goed nieuws voor je! Stop! Probeer het eens op een andere manier.

Krijg je opdrachten door te helpen!

Ga niet langer leuren met je eigen product of dienst, maar ga anderen helpen aan werk. Kijk eens op een andere manier naar je netwerk. Maak ambassadeurs van je netwerk.

  • Ambassadeurs zijn enthousiast over jou en je product of dienst.
  • Ambassadeurs helpen je aan waardevolle contacten.
  • Ambassadeurs helpen je met je expertstatus.
  • Ambassadeurs zijn je zakelijke vrienden.
  • Ambassadeurs helpen elkaar!

Tip 1: Kijk eens kritisch naar welk netwerk je gaat

Om succesvol te netwerken is het belangrijk om een strategie te kiezen. Wat past er bij jou?
Ga eens op zoek naar mensen die in contact staan met jouw potentiele klanten zodat je niet aan harde verkoop hoeft te doen maar toch aan leads kunt komen. Je hoeft hierdoor de ander niet te overtuigen om met jou zaken te doen. Je gaat op een andere manier kijken naar netwerken.
Wat kan jij doen voor de ander? Zonder verwachtingen!

Tip 2: Help anderen aan hun Expertstatus en beveel ze aan

Een warme aanbeveling heeft succes. Jij kunt ervoor zorgen dat jouw relaties succes krijgen! Kijk daarom eens op een andere manier naar je netwerk. Wie zou je kunnen aanbevelen? Stel je vertrouwen in de ander en verbindt op basis van persoonlijke klik. Vertel overigens altijd eerlijk wat je relatie is met de persoon die je aanbeveelt. Help de ander aan een Expertstatus maar blijf altijd oprecht.
Je zult merken dat netwerken leuk is! Ervaar het maar eens.

Tip 3: Onderzoek het probleem

Om te weten wat de ander nodig heeft, moet je wel echt kunnen luisteren. Of dit nu gaat over klanten die jij direct kunt helpen of ambassadeurs die je wilt helpen. Een gesprek is voor 80% luisteren en doorvragen. Daarna vat je samen wat je hebt gehoord. “Heb ik het goed begrepen dat …”
Doordat jij goed luistert en het gesprek goed samenvat krijgt de ander ook het gevoel dat je hem of haar echt begrijpt.

Tip 4: Blijf bij je kwaliteit

Wees zuiver in wat je voor een ander kunt betekenen. Als een potentiële opdrachtgever je iets vraagt wat niet aansluit bij je vakkennis, laat dat dan direct weten. Laat het krijgen van de opdracht niet leidend zijn, maar zet de hulp aan je klant centraal. Je kunt voorstellen andere experts uit je netwerk erbij te halen.
Blijf bij je kwaliteit. Als jij de klant optimaal kunt helpen dan zal jij eerder als een expert gezien worden.

Tip 5: Verdiep je klantrelatie

Een klant wil jou ook helpen als jij de klant op jouw beurt ook goed geholpen hebt. Maak hier gebruik van! Vraag of hij of zij iemand kent die jouw hulp kan gebruiken. De klant is met jou in zee gegaan en ziet jou graag als succesvol expert.

Tip 6: Weet hoe jouw kennis anderen helpt

Wat zijn jouw USP’s (Unique Selling Points? De kans is groot dat jij aangesproken wordt op wat jij doet. Zorg dat je je verhaal klaar hebt. Welk probleem los jij op? Hoe kan jij helpen?
Ga ervan uit dat je niet rechtstreeks werk uit een netwerk zult halen. Dat zorgt ervoor dat je niet de opdracht centraal stelt maar juist de hulp die je kunt aanbieden. Je doet wat je doet omdat je het leuk vindt, laat dit merken. Het gesprek loopt ontspannen door de andere lading die je eraan geeft.

Tip 7: Neem eens iemand mee

Zoek gezelschap. Jij bent niet de enige die het moeilijk vindt om alleen naar een netwerk te gaan. Vraag eens iemand uit jouw netwerk mee. Stel hem of haar voor aan mensen die jij kent. Gewoon omdat je wilt helpen. En het is nog gezellig ook.

Contact

Heb jij nog een goede tip? Deel het met ons.
Wil je eens van gedachten wisselen hoe je deze methode kunt toepassen in jouw bedrijf? Of wil je dat je medewerkers gecoacht worden on-the-job? Bel 06-31989929

Lees ook het blog Van klant naar ambassadeur

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacystatement.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemde privacystatement