Van salesplan naar werkelijkheid


4 tips om van een salesplan naar werkelijkheid te gaan?

Het eerste kwartaal zit er bijna op? Hoe staat het met het realiseren van je salesplannen? Ik raad je aan om eens te kijken of je op schema ligt. Een forecast kan je daarbij helpen.

Forecast

Een forecast is een verkoopvoorspelling. Hoeveel afspraken had je het eerste kwartaal? Hoeveel offertes mocht je schrijven? En hoeveel orders en facturen zijn er uit je offertes gekomen?

Naar aanleiding van deze gegevens wordt het duidelijk hoeveel offertes je (nog) moet schrijven om aan je geplande omzet te komen. Met een eenvoudig Excelsheet kun je deze gegevens (per verkoper) bijhouden en monitoren.

Maak je plannen concreet. Bijvoorbeeld, elke week wil ik dat ik of één van de verkopers met een potentiële nieuwe klant aan tafel zit.

Tip 1: Maak een forecast en stuur op tijd bij.

Het verkoopgesprek

Uit je forecast blijkt dat je dit kwartaal nog een aantal offertes moet schrijven om je doelstelling te halen. Om van Salesplan naar werkelijkheid te gaan heb je plannen concreet gemaakt. Er moet gebeld worden (voor menig ondernemer “een noodzakelijk kwaad”). Je belt met een bedrijf die jij graag als klant wilt hebben.

Je wordt door de telefoniste of secretaresse kordaat te woord gestaan maar je laat je niet van je doel afbrengen en je probeert een ingang te vinden om het gesprek te keren. Maar voor je het weet krijg je een onvriendelijke groet en is het gesprek afgelopen. Je kijkt een beetje beduusd naar je telefoon.
Het is een feit dat veel bedrijven het beleid hebben om geen namen te noemen van de contactpersoon, dit ligt niet aan jouw belkwaliteiten of je aanbod.

Tip2: Gewoon doen! Bekijk wat er nog nodig is en plan deze werkzaamheden in.

Klantbeleving

Bovenstaand scenario gebeurd mij elke dag meerdere keren. Natuurlijk vind ik het jammer dat ik geen ingang heb gevonden om mijn dienst aan te bieden, maar dat kan nog wel komen. Ik vraag me meer af waarom de afwijzing zo onvriendelijk ging? En heeft het bedrijf enig idee wat mijn beleving is na deze ervaring?

Een negatieve klantbeleving kan schadelijk zijn voor je bedrijf? Zou ik iemand aanbevelen in zee te gaan met een bedrijf dat zo onvriendelijk is? Wat vertel ik op een verjaardag of op een netwerk als dit bedrijf ter sprake komt? Dat éne gesprek met die éne persoon, zorgt ervoor dat ik heel anders aankijk tegen het hele bedrijf. Terecht? Waarschijnlijk niet.

Hoe staat het met de klantvriendelijkheid in jouw bedrijf? Bedenk hierbij dat klantbeleving niet hetzelfde is als kwaliteit leveren.

Tip 3: Richt je op klantbeleving om van salesplan naar werkelijkheid komen.

Een offerte waar je mee kunt scoren!

Ik ga er vanuit dat je ook succesvolle gesprekken zult voeren en dat je een offerte mag uitbrengen. Hoe maak je nu een offerte waar je mee kunt scoren?

Kies voor een persoonlijke benadering en niet voor een standaard verhaal. Beschrijf de klantvraag goed zodat je potentiele klant zichzelf herkent en ziet dat je hebt geluisterd.

Een offerte geeft een kijkje in je keuken, een eerste indruk van de wijze waarop je werkt. Je maakt maar één keer een eerste indruk. Wil je meer tips over een winnende offerte? Kijk dan eens op de website van SalesTAALent.

Tip 4: Kies voor een persoonlijke benadering en beschrijf de klantvraag goed in je offerte

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig om je salesplan naar werkelijkheid te brengen? Neem gerust contact met me op. Bel 06-31989929

Wil je mij helpen?

Ik wil graag van jou horen over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen. Wellicht vind je het antwoord dan in mijn volgende blog. Alvast bedankt voor je feedback.

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacystatement.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemde privacystatement