Wanneer kun je in een gesprek inbreken? Wat is jouw doel? Ik wilde op de Bedrijvenbeurs een aantal van mijn klanten bezoeken op hun stand. Op een beurs kun je vaak eenvoudig zien wat de relatie tussen de standhouder en de klant is. De deelnemers hebben een badge en de bezoekers een keykoord of niets. Toen ik zag dat mijn klant in gesprek was met een beursbezoeker (een potentiële opdrachtgever) besloot ik netjes mijn beurt af te wachten.
Ik raakte in gesprek met een andere klant die zijn enthousiasme met me wilde delen. De energie was prettig. Onprettig was de wijze waarop ons gesprek steeds weer werd onderbroken door bekenden die ons gedag zeiden of erbij kwamen staan. Later kwam er zelfs een ondernemer die het gehele gesprek overnam en niet het gevoel had voor het contact dat tussen mij en mijn klant was ontstaan.
Tip 3:
Bekijk of je kunt beoordelen wat voor type gesprek er gaande is? Is dit een klantrelatie of een privégesprek? Is het gepast om te mengen of is het beter om even je beurt af te wachten? Als je het niet weet, tik dan even voorzichtig de persoon aan en zeg dat je hem of haar gezien hebt, loop door of maak een concrete afspraak. In dat geval leg je de regie bij je relatie die al in gesprek is.