Beursetiquette


Weet jij hoe je je moet gedragen tijdens een beurs? Wanneer stel je jezelf voor? Hoe maak je een concrete afspraak?  En wat doe je als je bekende ondernemers tegenkomt? Een goede omgang tijdens een beurs vraagt om souplesse en inlevingsvermogen. Tijdens een beursbezoek weet je niet wie je tegenkomt en ook niet in welke situatie deze persoon op dat moment zit. Tijd dus voor wat beursetiquette.

Beursetiquette: Je laten voorstellen, of jezelf voorstellen?

Wanneer stel je jezelf voor? Ik kwam bij mijn bezoek aan de Bedrijvenbeurs een bekende ondernemer tegen. Hij was in gezelschap van twee andere ondernemers. De ondernemer en ik raakten in gesprek en de twee andere ondernemers stonden erbij en keken ernaar.

Tip 1:
Stel je gezelschap altijd voor aan je gesprekspartner. Leg een verbinding, het kan zomaar zijn dat ze elkaar kunnen helpen. Bovendien haal je daarmee direct het ongemak van je gezelschap en van je gesprekspartner weg.

Beursetiquette: Luisteren naar pitchen, of zelf pitchen?

Wanneer vertel jij je verhaal? Hoe bereid jij je daarop voor? En wanneer luister je vooral? Als je wordt gevraagd wat je doet is een ‘uuh, nou, ik doe…..,’ niet echt een sterke indruk.

Aan de andere kant heb ik ook ervaren dat het heel storend is wanneer iemand direct zijn hele levensverhaal vertelt en niet vraagt of luistert naar de ander. Hoe ga je hier mee om?

Tip 2:
Zorg dat je je pitch paraat hebt. De indruk die je neerzet met een goede pitch zal in je voordeel werken. Je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Vergeet echter niet om ook oprechte interesse in de ander te tonen.

Beursetiquette: Gesprekken onderbreken of doorlopen

Wanneer kun je in een gesprek inbreken? Wat is jouw doel? Ik wilde op de Bedrijvenbeurs een aantal van mijn klanten bezoeken op hun stand. Op een beurs kun je vaak eenvoudig zien wat de relatie tussen de standhouder en de klant is. De deelnemers hebben een badge en de bezoekers een keykoord of niets. Toen ik zag dat mijn klant in gesprek was met een beursbezoeker (een potentiële opdrachtgever) besloot ik netjes mijn beurt af te wachten.

Ik raakte in gesprek met een andere klant die zijn enthousiasme met me wilde delen. De energie was prettig. Onprettig was de wijze waarop ons gesprek steeds weer werd onderbroken door bekenden die ons gedag zeiden of erbij kwamen staan. Later kwam er zelfs een ondernemer die het gehele gesprek overnam en niet het gevoel had voor het contact dat tussen mij en mijn klant was ontstaan.

Tip 3:
Bekijk of je kunt beoordelen wat voor type gesprek er gaande is? Is dit een klantrelatie of een privégesprek? Is het gepast om te mengen of is het beter om even je beurt af te wachten?  Als je het niet weet, tik dan even voorzichtig de persoon aan en zeg dat je hem of haar gezien hebt, loop door of maak een concrete afspraak. In dat geval leg je de regie bij je relatie die al in gesprek is.

Beursetiquette: Een vrijblijvende afspraak of concreet maken?

Terwijl ik in gesprek was werd ik ook aangesproken door een ondernemer die me graag even wilde spreken. Na mijn gesprek ging ik haar opzoeken. Maar ik vond haar niet op de plek waarvan ik had verwacht haar te kunnen vinden (in haar eigen standruimte notabene). Ik heb de ondernemer niet meer gesproken.

Tip 4:
Wanneer je het contactmoment uitstelt maak dan een concrete afspraak. Een concrete afspraak zorgt ervoor dat het contact ook daadwerkelijk tot stand komt.

Beursetiquette: Grijs of zwart-wit?

Hoe moet het dan wel? Netwerken blijft een grijs gebied en vraagt om voelsprieten. Er zijn geen harde regels hoe je met elkaar om moet gaan. Je wilt ook niet zomaar iemand voorbijlopen, en als je passief afwacht kan het lang duren voordat je gehoord wordt.

Tip 5:
Help elkaar hiermee.

Beursetiquette: Wat heb ik ervan geleerd?

Kijk jij ook wel eens kritisch naar jouw imago? Leer jij daarvan?
Ik heb geleerd dat mijn zichtbaarheid groeit. Maar met de ‘verkeerde’ boodschap.

Ik word direct gekoppeld aan koude acquisitie “daarvoor moet je bij Csupport zijn”. Dat dekt de lading niet helemaal of misschien wel helemaal niet! Goed voor mij om te weten. Ik ben een commerciële partner voor mijn klanten en optimaliseer verkoopprocessen. Dat is veel meer dan alleen koude acquisitie. Voor mij is er dus werk aan de winkel.

Tip 6:
Luister en ervaar hoe anderen jou zien. Past dat bij het beeld dat je wilt uitstralen?

Beursetiquette: Hulp nodig?

Ben jij bezig met het optimaliseren van je verkoopproces? Wil je in 2017 je klantportefeuille uitbreiden en meer winst behalen? Wil je eens sparren met een commerciële partner? Neem dan contact met ons op voor een afspraak.

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacystatement.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemde privacystatement