Is je klant ook je ambassadeur?
Natuurlijk weet je dat je klanten belangrijk zijn. Ze zorgen niet alleen voor een stukje omzet maar een tevreden klant is ook je ambassadeur. Tevreden klanten zorgen voor meer klanten. Meer klanten = meer omzet.
Mond-tot-mond reclame
Mond op mond reclame is de beste reclame die je kunt hebben. Als je ambassadeur iemand wil helpen met een probleem waar jij een oplossing voor hebt, dan zal hij of zij jouw naam en dienst aanbevelen. Mond-tot-mond reclame is:
- Goedkoop
- Geloofwaardig
- Gericht
- De beste reden voor een klant om zaken met je te doen, is een aanbeveling van vrienden of bekenden. Het loont om te investeren in je huidige klant. Maak van je klant je ambassadeur.
Tevreden klanten
Klanten zijn tevreden als ze het gevoel hebben dat ze gehoord en gezien worden. Dat er serieus gereageerd wordt op hun vraag of klacht. De 5 punten die van belang zijn om je klanten tevreden te houden zijn:
- Kwaliteit
- Nakomen van afspraken
- Prijs
- Service
- Klantgerichtheid
Verliezen van klanten
Onderzoeken wijzen uit dat meer dan de helft van de klanten die je verliest overstappen naar de concurrent door een gebrek aan interesse van de leverancier! Terwijl leveranciers vaak denken dat klanten weglopen voor de prijs. Dit is in nog geen 20% het geval.
Alles wat je aandacht geeft groeit
Ik borduur nog even door op mijn vorige blog, Alles wat je aandacht geeft groeit. Aandacht geven doe je omdat je het leuk vindt. Je geeft aandacht om je relatie met suspects, prospects en klanten te laten groeien. Met als resultaat meer omzet. Maar wanneer investeer je nu in welke relaties?
Snelle omzetgroei
Wil je je business snel laten groeien dan is het belangrijk om je huidige klanten aandacht te geven en hen te laten weten wat je diensten en producten zijn. Bestaande klanten kunnen nieuwe of extra diensten van je afnemen omdat je hen attendeert op de meerwaarde. De gunfactor gaat meespelen. Hiermee maak je je klant ook je ambassadeur.
Omzet op midden en lange termijn
Aandacht geven aan je prospects zorgt voor een omzetgroei op midden- lange termijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat je minimaal 5 tot 12 contactmomenten nodig hebt om tot verkoop over te kunnen gaan. Zorg dat je in contact blijft staan.
Omzet op lange termijn
Suspect overhalen om met jou in zee te gaan heeft vaak een lange termijn visie. Maar ook je prospects en bestaande relaties zijn klanten voor op de lange termijn. Je wilt de achterdeur gesloten houden zodat je klanten bij jou blijven. Leg je klanten in de watten. Werk aan de gunfactor. Waarom zou een klant anders bij jou je nieuwe dienst afnemen als dat ook bij de buurman kan? Blijf in contact en je zult succesvol zijn.
Meten=weten
Meten is nog altijd weten. Werken aan klantwaarde kan niet zonder te beschikken over goede informatie over klanttevredenheid en loyaliteit. Bij het introduceren van een nieuw product of het lanceren van een nieuwe dienst zijn je klanten van grote waarde. Zij hebben dé informatie om je omzet te laten groeien. Vraag je klanten om input door een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Die informatie helpt je om nieuwe producten, diensten of procedures te ontwikkelen die ook echt waarde hebben voor je klant.
Wil jij van jouw klant een ambassadeur maken?
Wil je van je klant een ambassadeur maken maar heb je niet de juiste tools of kennis in huis? Ik ben gespecialiseerd in het in kaart brengen van je groeidoelstellingen en het meten van je klanttevredenheid.
Wil jij een commerciële sparringssessie met een deskundige die een frisse blik heeft op de zaak? Wil je je doelstellingen in kaart brengen? Wil je van je klant een ambassadeur te maken? Kortom, wil jij je omzet verhogen? Bel me, dan maken we zo snel mogelijk een afspraak.